ناشر منبع

null عقد تفاهمنامه با بخش آموزشی و علمی عتبه مقدسه حضرت عباس(ع)
16:09

عقد تفاهمنامه با بخش آموزشی و علمی عتبه مقدسه حضرت عباس(ع)

عقد تفاهمنامه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با بخش آموزشی و علمی عتبه مقدسه حضرت عباس(ع)
نشست علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با رئیس آموزش و علوم آستانه قدس عتبه حضرت عباس(ع) و روسای دانشگاه های الکفیل و العمید عراق برگزار شد.
دراین نشست ابتدا دکتر جواد محمدی رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ضمن خوش آمد گویی به میهمانان عنوان نمود: ما خوشحال و خرسندیم که در عراق هم به مانند ایران عتبات مقدسه در راه پیشرفت پزشکی، علم و تکنولوژی جهان تشیع قدم برداشته اند، چون در جمهوری اسلامی ایران نیز آستان قدس رضوی در راه پیشرفت علمی،بهداشتی، پزشکی،صنعتی و تکنولوژی گام برمی داردکه این امور و اینگونه کارها برکات فراوانی دارد چون تمام مردم و عالم اسلام از آن بهره مند خواهند شد.
دکتر محمدی در ادامه افزود: حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه می فرماید 《العم سلطان》و هر دو کشور مسلمان اگر این فرمایش را سر لوحه امور خود قرار دهند در تمام امور علمی و در تمامی ابعاد دانش رشد خواهند کرد و قوی تر خواهند شد و ما می توانیم قوی روی پاهای خود بایستیم.
امروزه گردش مالی در علم بیوتکنولوژی با گردش مالی نفت برابری می کند.ما در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری از تعاملات علمی با هر دو عتبه مقدسه امام حسین(ع) و حضرت عبلس(ع) و دانشگاه های وابسته به هر دو عتبه استقبال می کنیم  که این همکاری ها می تواند در قالب ترجمه کتاب، تبادل استاد و دانشجو، تاسیس آزمایشگاه های تخصصی ژنتیک،و حتی تأسیس شعبه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در کشور عراق باشد. دکتر محمدی با اشاره به اینکه پژوهشگاه ژنتیک یک مرکز علمی  مأموریت محور است. عنوان نمود: با توجه به ظرفیت‌های خاص پژوهشگاه در تمامی حوزه‌های بیوتکنولوژی و برخورداری از آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها،برپایی کارگاه‌های و کنگره های علمی،اعضای هیئت‌علمی زبده و توانمند، در راستای تجاری‌سازی علم و پژوهش و فناوری گام‌های بزرگی را برداشته و می‌تواند تجربیات خود را در قالب تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان به دانشگاه‌های کشور عراق انتقال دهد و ما به دنبال عملی و اجرائی شدن تفاهمنامه های علمی با مراکز علمی خارج از ایران به ویژه عتبات مقدسه عراق و دانشگاه های وابسته به آنها هستیم و این تفاهم نامه ها نباید زینت قفسه کتابخانه ها باشد.
در ادامه این نشست دکتر عباس الدده الموسوی رئیس آموزش و علوم آستان قدس عتبه عباسیه(ع) ضمن ابراز مراتب سپاس و ابراز خرسندی از حضور در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک ادامه داد:خوشبختانه عتبه عباسی(ع) از اولین مراکز دینی در عراق بود که ورود به مباحث علمی را آغاز نمود.
وی ادامه داد: من هم  بر فرمایش های آقای دکتر جواد محمدی رئیس پژوهشگاه ژنتیک تاکید می کنم و معتقدم تفاهمنامه های منعقده باید اجرایی شود و  ما هم به دنبال عملی شدن تفاهمنامه علمی با این پژوهشگاه هستیم، زیرا فکر می کنم پیشرفت در علم و تکنولوژی رویای  مشترک هر دو ملت دوست و برادر ایران و عراق است.ما تفاهم نامه های علمی با دانشگاه های خارجی از کشورهای خارجی از جمله انگلیس و آمریکا داشته ایم ولی با حضور در جمهوری لسلامی ایران و پژوهشگاه ژنتیک احساس آرامش قلبی و روحی داریم و احساس می کنیم در خانه خودمان هستیم.
در ادامه این دیدار توسط مدیران گروه ها و اعضای هیات علمی پژوهشگاه ژنتیک، در مورد طرح ها و فناوری های مختلف از جمله تحقیقات و پژوهش درباره شناسایی و درمان سرطان، ژن درمانی، سلول درمانی، پزشکی شخصی، پزشکی بازساختی، ژنتیک کشاورزی، مطالعات زیتون و ژنتیک صنعت ومحیط زیست و رشته های تحصیلی موجود در پژوهشگاه ژنتیک توضیحاتی به عمل آمد.
در پایان این نشست دکتر نورس الدهان و دکتر جودت الجشعمی روسای دانشگاه های الکفیل و العمید ضمن ارائه گزارش مختصری درباره جایگاه هر دو دانشگاه در عراق و خاور میانه و ضمن ابراز شعف از پیشرفت پژوهشگاه ژنتیک  در زمینه علم بیوتکنولوژی و ژنتیک ، عنوان نمودند: هر دو دانشگاه الکفیل و العمید به همکاری علمی در شاخه های کشاورزی، پزشکی به ویژه ژنتیک پزشکی، پیشگیری و درمان سرطان و پزشکی شخصی با پژوهشگاه  ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و تبادل استاد و دانشجو و بهره مندی از تجربیات ارزشمند در عرصه بین المللی علمی، نیازمند هستند.
.