ناشر منبع

null انتخاب دکتر محمدی به عنوان رئیس نمونه از طرف وزارت علوم
12:40

انتخاب دکتر محمدی به عنوان رئیس نمونه از طرف وزارت علوم

انتخاب دکتر محمدی به عنوان رئیس نمونه از طرف وزارت علوم
در نشست روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز علمی و موسسات آموزشی کشور با وزیر علوم،تحقیقات و فناوری دکتر جواد محمدی رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به عنوان "رئیس برگزیده دانشگاه ها  موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری" انتخاب شد  و  "نشان سرو" وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را دریافت نمود.
نشان «سرو» به ۱۵ رئیس برتر دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی اهدا شد
همزمان با اجلاس رؤسای دانشگاه‌های کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دومین دوره اعطای نشان سرو نیز برگزار شد و این نشان به 15 نفر از رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور اهدا شد.
نشان سرو در ارزیابی عملکرد مدیران آموزش‌ عالی دارای محورهای ۱۰گانه در دسته‌بندی‌های مدیریت نوآورانه، مدیریت منابع و بهره‌وری، مدیریت ارزشی و فرهنگی، مرجعیت و دیپلماسی علمی‌فناوری، مدیریت ارتباطات و مسئولیت اجتماعی، سلامت سازمانی و مبارزه با فساد، توسعۀ فناوری و ثروت‌آفرینی دانش‌محور، مدیریت راهبردی، مدیریت سرمایه‌های انسانی و حل مساله و مدیریت بحران است که این از عزم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم برای نهادینه کردن اهداف مورد نظر شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، حکایت دارد.
توضیح فرآیند اعطای نشان سرو
روح اله سهرابی، رئیس مرکز نظارت ،  ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در این آیین، فرآیند نشان اعطای سرو را تشریح کرد.
وی گفت:  در این فرآیند سعی کردیم  رویکردی جامع با تکیه بر شایستگی،  شفافیت و مشارکت همه ذینفعان و همچنین استفاده از ابزارهای هوشمند و غیر هوشمند را به کار بگیریم و یک روش ارزیابی مبتنی بر اصول علمی و متکی به معیارهای متنوع عملکرد و اولویت‌های دولت و وزارت علوم را به کار ببریم.
محورهای ارزیابی
وی محورهای ارزیابی رؤسای دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی را  در دو بخش انتظارات عملکرد و دستاوردهای نوآورانه دانست و  گفت: روسای دانشگاه‌ها  و موسسات  از نظر مدیریت ارزشی و فرهنگی، مرجعیت و دیپلماسی علمی، مدیریت ارتباطات و مسئولیت اجتماعی ، سلامت سازمانی، توسعه فناوری ، مدیریت راهبردی ، مدیریت سرمایه‌های انسانی ، حل مسئله مدیریت نوآورانه و مدیریت منابع و بهره‌وری مورد ارزیابی قرار گرفتند.
روش‌های ارزیابی
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی گفت برای ارزیابی روسای دانشگاه‌ها از ۴ روش خود اظهاری روسا ، نظرخواهی از مدیران ستادی وزارت علوم ، نظرخواهی تلفنی از اعضای علمی و نظرخواهی آنلاین از کارمندان دانشگاه‌ها و موسسات استفاده شد.
سهرابی گفت در فرایند انتخاب ۱۶۶ دانشگاه و موسسه پژوهش فناوری مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از دریافت اطلاعات،  ۱۳۶ موسسه مورد واجد شرایط تشخیص داده شد که ۱۳۵ موسسه پرسشنامه خود ارزیابی  را پر کرده به وزارت علوم ارسال کردند.
وی تاکید کرد: در جریان ارزیابی عملکرد از ۱۵ هزار عضو هیئت علمی و ۱۵ هزار  از کارکنان  موسسات و ۱۶ مدیر ستادی وزارت علوم نظرخواهی شد.