ناشر منبع

null برگزاری جشن عید غدیردر پژوهشگاه
09:50

برگزاری جشن عید غدیردر پژوهشگاه

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین نبوی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در پژوهشگاه ضمن تبریک به مناسبت روز عید غدیر خم اظهار داشت: روز عید به خصوص عید غدیر باید با بقیه روزها متفاوت باشد چنانچه حضرت علی (ع) فرمودند: خداوند نعمتی بالاتر از ولایت من قرار نداده است. وی افزود:هنگام بازگشت رسول اکرم (ص) از حجة الوداع، مصادف با 18 ذی‌الحجه سال دهم هجرت و در مکانی به نام غدیر خم، آیه 67 سوره مائده با این مضمون که "ای پیامبر آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن، اگر انجام ندادی، رسالت او را ابلاغ نکردی و خداوند تو را از مردمان حفظ خواهد کرد" بر ایشان نازل شد.

در ادامه جناب آقای دکتر محمدی رئیس پژوهشگاه ضمن تبریک عید غدیر خم عنوان نمود: هجدهم ذی‌الحجه روز بزرگ عید غدیر خم عید الله الاکبر است و به عنوان روزی بزرگ گرامی داشته می‌شود و بسیار توصیه شده که در این روز مسلمانان به یکدیگر هدیه داده و اطعام کنند. واقعه غدیر خم به قدری اهمیت دارد که  23 سال تلاش پیامبر (ص) برای معرفی و دعوت به دین مبین اسلام و سختی‌ها و مرارت‌هایی که متحمل شدند، به ابلاغ پیام وحی الهی در این باره منوط شده است.

دکتر محمدی: با بیان اینکه روایت غدیر از معتبرترین روایات اسلام میان اهل تشیع و تسنن است، گفت: برپایه همین روایات، نخست پیامبر (ص) با حضرت علی (ع) بیعت و سپس به خواست ایشان، سایر حاضران اعم از مرد و زن، با حضرت بیعت کردند. طبق احادیث، رسول اکرم (ص)، نخستین بار در این مکان از لفظ امیرالمؤمنین برای حضرت علی (ع) استفاده کردند.

وی تصریح کرد: پس از رویداد غدیر خم آیه دیگری با این مضمون که “امروز دین را برای شما کامل و نعمت را بر شما تمام کردم”، نازل شد که نشان از اهمیت واقعه مذکور دارد و این‌گونه تفسیر می‌شود که معرفی حضرت علی (ع) به عنوان جانشین، به معنای کامل کردن دین و نعمت است.

دکتر محمدی در ادامه با گرامی داشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت اظار داشت ما در آستانه اربعین شهدای خدمت و شهید برزرگوار حضرت آیت الله دکتر رئیسی به سر می بریم  ایشان در راه خدمت به مردم و جمهوری اسلامی ایران کم نظیر، خستگی ناپذیر و الگویی مثال زدنی بودند و این ویژگی ها به همراه مردم داری، اخلاق مداری و خدا محوری ایشان را تبدیل به اسطوره ای بزگ در راه خدمت به مردم کرد و شهادت اجر و پاداشی شایسته برای ایشان بود، شاید در کمترجایی ذکر شده باشد که این شهید بزرگوار چه در زمان تولیت آستان قدسرضوی(ع)، چه در دورهریاست قوه قضائیه و چه در زمان ریاست جمهوری مستاجر بود، که نشان از ساده زیستی و مظلومیت این شهید بزرگوار دارد.

رئیس پژوهشگاه صحبت‌های خود را با یادآوری شرایط کشور در این روزها و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ادامه داد و افزود: مشارکت در این رویداد در کنار انتخاب فرد اصلح از میان نامزدهای انتخاباتی بسیار اهمیت دارد و امیدوارم با حضور حداکثری و با قدرت و قوت در انتخاب فرد اصلح بکوشیم.

در ادامه این مراسم خانم دکتر خدیجه احمد خان بیگی دبیر ستاد جوانی جمعیت پژوهشگاه ضمن تبریک روز بزرگ عید غدیر خم در مورد فعالیت های صورت گرفت این ستاد اظهار داشت: حمایت از خانواده با رویکرد جوانسازی جمعیت، برآمده از تغییر نگرشی است که در دو دهه اخیر مدیریت جامعه ما را به خود معطوف ساخته است. قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» با هدف «حمایت از خانواده‌های ایرانی و افزایش نرخ باروری کل به بیش از سطح جانشینی، به منظور تعادل در هرم سنی توأم با ارتقای شاخص‌های کیفی در راستای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده»، در «کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی این قانون به مدت هفت سال و طی مراحل ابلاغ، از تاریخ  ۱۴۰۰.۰۹.۱۳ لازم‌الاجرا گردید. در پژوهشگاه ژنتیک نیز با حمایت های آقای دکتر محمدی رئیس پژوهشگاه خاتنه نگهداری از کودک برای مادران دانشجو افتتاح گردید و کلنگ احداث 50 واحد خوابگاه متاهلی دانشجویی نیز بر زمین زده شد و با تلاش جهادی انشالله تا سال آینده شاهد تکمیل این خوابگاه و افتتاح آن خواهیم بود.

در پایان این مراسم دکتر دلیری معاونت پشتیبانی و منابع انسانی پژوهشگاه نیز ضمن تبریک به مناسبت عید غدیر خم  به همکاران  و نسبت به تغییر رویکرد دربهبود امور رفاهی همکاران و رویه ورزش و تشویق کردن به ورزش در بین همکاران و توجه بیشتر به ورزش بانوان در پژوهشگاه و برگزاری مسابقات ورزشی عنوان نمود: امروز به هدایای ویژه ای به تیم های منخب ورزشی و دانشجویانی که درسال 1403 ازدواج نموده اند و مادران دانشجو اهدا خواهد شد.

گفتنی است اجرای سرود و جمع خوانی توسط گروه اسراء و اهدای جوایز به تیمها و نفرات برتر مسابقات ورزشی پژوهشگاه ، دانشجویان که در سال 1403 ازدواج کرده بودند و 30 نفر از مادران دانشجو از دیگر برنامه های جشن عید غدیر بود.