1- نظارت بر حسن اجرای مفاد حقوقی مندرج در متن قراردادها.
2- اعلام نظر در خصوص تنظيم متن تفاهم نامه ها و نظارت بر نحوه عقد قراردادهای منعقده بین پژوهشگاه و اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و بین المللی.
3- مستند سازی اموال غیر منقول پژوهشگاه و انجام امور ثبتی مرتبط با آن حسب دستور رئیس پژوهشگاه.
4- اعلام نظر حقوقی درباره استعلام واحدهای مختلف پژوهشگاه در خصوص مسائل مختلف.
5- حضور در جلسات دادگاه در مورد پرونده مرتبط با پژوهشگاه و استماع اظهارات، رد يا قبول آن از نظر مسائل حقوقی.
6- پيگيری مسائل حقوقی و مطالعه و بررسی قوانین و مقررات و ارايه پيشنهادات لازم به منظور برقرار نمودن رويه واحد حقوقی.
7- انجام مشاوره و ارائه راهنمایی به واحدهای مختلف پژوهشگاه به منظور جلوگیری از اشتباهاتی که منجر به اختلافات حقوقی خواهد شد.
8- تدوین اساسنامه ها و آيين نامه های مورد نياز.
9- همکاری و اقدام در زمينه تهيه و تنظیم آرشیو حقوقی و نگهداری و طبقه بندی مصوبات.
10-تفکيک عرايض و شکايات واصله از مراجع ذيربط و ارجاع آن به واحدها و يا کميته های تخصصی.
11-پاسخگویی به دعاوی، شکایات و تنظیم شکواييه بر علیه اشخاص حقیقی و حقوقی متعرض به حقوق پژوهشگاه در زمينه های مختلف.
12-نظارت بر تنظیم دادخواست، شکوائیه و تهيه اظهار نامه.
13-رسیدگی به شکایات واصله از سوی مراجعین، مردم و کارکنان پژوهشگاه.
14-انجام مکاتبات لازم با مراجع قضایی( اعم از دادگاه، نیروی انتظامی و ...).
15-جوابگویی و رسیدگی به مشکلاتی که ارباب رجوع با واحدهای مختلف پژوهشگاه پيدا می کند.
16-انجام سایر امور محوله از سوی رئيس پژوهشگاه.