زمینه های تحقیقاتی

زمینه های تحقیقاتی:

lncRNA ها بازیگران جدیدی در بیولوژی سرطان هستند. بیان غیرطبیعی lncRNAها با گسترش و پیشرفت سرطان با تحت تأثیر قرار دادن تکثیر، متاستاز، خودبازسازی، بقا و آپوپتوز از طریق نسخه برداری و پس از نسخه برداری ارتباط دارند.  ملکول های LncRNA در فرایند های زیستی زیادی ایفای نقش می کنند که از مهمترین آنها می توان به فرایند اپی ژنتیک ، فرایند پیرایش متناوب، فرایند ورود مواد به داخل هسته و همچنین بعنوان مواد ساختاری و پیش ماده ی ساخت ملکول های RNA کوچک و حتی برای تنظیم طول عمر mRNA نقش دارند.. تحقیقات زیادی نشان می دهند که بی نظمی در بروز این ملکول ها می تواند سبب بروز سرطانها شود. الویتهای تحقیقاتی اینجانب بر اساس نقش و بیان این مولکولهای با ارزش در تشخیص و احتمالا درمان سرطانها به عنوان ابزار ژنتیکی است.

از طرف دیگر فناورینانوسنسورهای زیستی در سطحبی­سابقهایحسگرهایزیستیباحساسیتبالا را ارایه کرده است. این حسگرها برایحساسیت خیلی بالای بیومارکرها توسطپروتئومیکس پیش­بینی و طراحی می شود. بااینحال،نانوحسگرهاهمچنینمشکلاتقابل­توجهیدرویژگیوتکرارپذیریرا نشان داده،ازاینروآنهاهنوزهمآمادهکاربردی شدن درخون را به دلیل تشکیلات پیچیده پروتیین کرونایسختو سست در میان افراد سالم و بیمار ندارند. (به دلیل اهمیت و نقش پروتیین کرونا در پزشکی شخصی نیاز به تحقیقات بیشتر برای کاربردی شدن دارد)

نشانگرهاي زيستي پروتئيني ترشح شده توسط تومورها در مراحل بسيار اوليه، وقتي كه علائم توسعه يافته وجود ندارد و درمان بسيار موثر است، در غلظتهاي بسيار كم ترشح مي‌شود.فناوري نانوسنسورهاي زيستي در سطح بي‌سابقه اي حسگرهاي زيستي با حساسيت بالا را ارايه كرده است. اين حسگرها براي حساسيت خيلي بالاي بيوماركرها توسط پروتئوميكس پيش‌بيني و طراحي مي شود. با اين حال، نانوحسگرها همچنين مشكلات قابل‌توجهي در ويژگي و تكرارپذيري را نشان داده، از اين رو آنها هنوز هم آماده كاربردي شدن در خون را ندارند. بخش دیگری از الویت تحقیقاتی اینجانب بررسی نانوذرات و واکنشهای آنها بامولکولهایبیومارکری شکل گرفتهازپروتئینهای درون سلولی در تشخیص سرطان و در مراحل بعدی دارورسانی هدفمند و درمان سلولهای سرطانی خواهد بود. مجموعه بالا 70 درصد کار تحقیقاتق و 30 درصد از کارهای اینجانب بر روی طرحهای دیگر خواهد بود.

ضمنا چندین طرح فناوری در زمینه های مختلف همچون ساخت کیت تشخیص کروانا - تولید انبوه آنزیم گلوکز اکسیداز - فناوری بیولیچینگ و تشخثص زودهنگام سرطانها در دست مطالعه دارم.

پروژه های در دست اجرا

  1. بررسي اثر ناک داونRNA غيركدكننده SOX2OT با استفاده از siRNA بر روی رشد سلولی، مهاجرت و آپوپتوز در سرطان ریه از منظر تغییر در بیانmiRNAهاي اسپونج شونده به آن

اخیراً مشخص شده است که lncRNA ها بازیگر جدیدی در بیولوژی سرطان هستند. بیان غیرطبیعی lncRNA ها با گسترش و پیشرفت سرطان با تحت تأثیر قرار دادن تکثیر، متاستاز، خودبازسازی، بقا و آپوپتوز از طریق نسخه برداری و پس از نسخه برداری ارتباط دارند. این lncRNA هایی که بیان غیرطبیعی نشان می دهند در سلول­های سرطانی در حال گردش و در سرم و ادرار بیماران سرطانی قابل شناسایی هستند و الگوهای بیان اختصاصی در مراحل مختلف سرطان و در بافت های مختلف نشان می­دهند. بر اساس این شواهد lncRNA ها می توانند به عنوان نشان گرهای زیستی و حتی هدف های درمانی موثر در سرطان عمل کنند.   با در نظر گرفتن اینکه lncRNA ها در سرم و ادرار قابل ردیابی هستند و سطوح بیان اختصاصی در مراحل مختلف سرطان نشان می­دهند، استفاده از  lncRNA ها به عنوان نشان­گر زیستی سرطان موفقیت بزرگی در غربالگری سرطان و حتی در اهداف درمانی خواهد بود. مطالعات نشان داده اند که mirRNAها که نوعی از RNA تک رشته غیرکدکننده هستند، می توانند بعنوان تومورساپرسور و انکوژن در روند سرطان زایی و پیشرفت آن نقش داشته باشند. اخیرا مشخص گردیده که lncRNAها می توانند با mirRNAها میانکنش دهند و با به دام اندازی mirRNAها از طریق فرایند sponging مانع دسترسی mirRNAها به اهداف mRNA آنها شوند.  با این رویکرد در این مطالعه قصد داریم ژن های هدف RNA غیرکدکننده SOX2OT را که در سلولهای سرطانی ریه نسبت به نرمال تغییر بیان نشان می­دهند، انتخاب کرده و نحوه ی عملکرد SOX2OT را در رده های سلولی سرطان ریه با توجه به ژن های هدف میکروRNA هایی که مهار می کند مورد بررسی قرار دهیم.

سرطان شایعترین بیماری در بین مردان و زنان می­باشد و با وجود اینکه در کشورهای در حال توسعه بروز آن کمتر از کشورهای توسعه یافته است ولی هنوز هم در جهان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر به شمار می­رود و مطالعات کمی در رابطه با عوامل مرتبط با این بیماری در ایران انجام شده است.  همان طور که اشاره شد،lncRNAها بصورت بالقوه به عنوان بیومارکرهای بسيار خوبي در جهت پیش آگهی و تشخيص به موقع سرطان مي باشند که در این مطالعه از این زاویه به این موضوع پرداخته خواهد شدکه سعی داریم مکانیسم عمل SOX2OT را در سرطان ریه روشن تر نمائیم.

  1. بررسی نقش کنترلی RNA غیر کد کننده SOX2OT در بیان RNAهای غیر کد شونده ( LINCoo68, SNHG7, PRDM16D (LINC00982)) و ژن هدف (CDKN2A (P16)) در سل لاین سرطان ریه و سلول بنیادی NT2 به عنوان مارکر تشخیص سرطان

سرطان ریه شایعترین سرطان در دنیا می باشد و تشخیص زودهنگام و یا مدیریت آن به واسطه ی یافتن بایومارکر های جدید می تواند نقش مهمی در بهبود پیش آگهی و کاهش میزان مرگ و میر ایفا کند. سرطان ریه شایع ترین نوع سرطان در انسان میباشد و اولین نوع سرطان در میان تمامی افراد مرد و زن در سراسر جهان است. اینسرطانازلحاظمولکولیبسیارهتروژناستبههمیندلیللازماستکهباکمکمارکرهایمناسبطبقهبندیاختصاصی تری از این بیماری ایجاد کرد.

RNA های غیرکد شونده بلند عضو مهمی از رونوشت های غیرکدشونده هستند، ارتباط RNAهای غیرکدشونده ی طویل (LncRNAs) با پروسه های فیزیولوژیک و پاتوژنز در سرطان های گوناگون ازجمله سرطان ریه به طور روزافزون در حال شناسایی است. به دلیل ارتباط مستقیم و گسترده ی ایندستهازRNA ها با تنظیمات چرخه سلولی و نقش مهمی که در تغییر رفتار سلول دارند، بررسی تغییرات این ژنها می تواند باعث درک بهتر و دقیق تری از فرآیند های ایجاد سرطان شود. همچنین می توان از این ژن ها به عنوان مارکر های مناسب برای تشخیص بیماری، طبقه بندی زیرگروه های سرطان ریه و همچنین تعیین پیش آگهی بیمار استفاده نمود. با توجه به اینکه تشخیص زود هنگام سرطان باعث درمان مناسب و جلوگیری از متاستاز دادن سلول های سرطانی به سایر بافت ها از جمله استخوان و گره های ‏لنفاوی و در نتیجه افزایش امید به زندگی در این بیماران خواهد شد و شناسایی ‏lncRNAهای جدید و تعیین عملکرد آنها  می تواند از زاویه جدیدی به ‏تشخیص و درمان این بیماری کمک کند.‏

تا کنون افزایش معنی دارRNA غیرکدکننده SOX2OT ونقشموثرآندرچرخهسلولیوارتباطآنبابسیاریازسرطانهامشخصشدهاست. دراینطرحضمنبررسیبیانRNA های غیر کد شونده ( LINCoo68, SNHG7, PRDM16D (LINC00982)) و ژن هدف (CDKN2A (P16)) درسل لاین سرطان ریه و سلول های بنیادی NT2  نقش احتمالی RNA غیرکدکننده SOX2OT دربیان این ژنها مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.